سنباده های تسمه ای پرداختکاری

محصول برند پاکو – مناسب برای استنلس استیل در نرمی و زبری های مختلف (آلومینیوم زیرکونیوم)

محصول برند پاکو – مناسب برای فلزات غیر آهنی و کانی ها در نرمی و زبری های مختلف (سیلیکون کاربید)

محصول برند پاکو – مناسب برای انواع فلزات در نرمی و زبری های مختلف (اکسید آلومینیوم)

سنباده تسمه‌ای پاکو و ماتادور

سنباده های ماتادور و پاکو از گرید 24 الی 1800 موجود میباشد

سنباده چیست؟

سنباده ورقه‌ای از جنس کاغذ یا پارچه و یا فیلم است (که اصطلاحا بکینگ سنباده نامیده میشود) که دانه‌های سخت ساینده بر روی آن پاشیده و به وسیله ی چسب مخصوصی چسبانده می‌شوند و برای ساییدن مواد گوناگونی چون فلزات آهنی, فلزات غیر آهنی, چوب، گچ , پلاستیک و در بعضی موارد سرامیک استفاده می‌شود. اینکه سنباده چیست را میشود به این گونه تعریف کرد که وسیله ای برای ساییدن و پرداخت کردن و همچنین به معنای وسیله آسیاب کردن نیز آمده است که در مدل های متفاوت همچون سنگ سنباده، کاغذ سنباده، دستگاه سنباده از نوع الکتریکی و دستی وجود دارد.معمولاً برای صاف کردن و آماده کردن سطح ناصاف و خشن به کار می‌رود تا برای رنگ‌کاری آماده شود. همچنین گاهی برای ناصاف و خشن کردن سطوح صاف بکار می‌رود تا آنها را برای چسب زدن آماده سازد.

سنباده از لحاظ زبری درجه های گوناگونی دارند که با یک عدد به همراه یک حرف لاتین, مثلا P,  مشخص میشوند, که این اعداد از گرید P16 که زبرترین یا خشن ترین حالت است تا گرید P10000 که نرم ترین حالت است درجه بندی میشود.

سنباده ماده ای معدنی جهت پولیش و یا فرم دهی قطعه کار بوده و به صورت طبیعی و مصنوعی یا صنعتی موجود می باشند. از کاربردها می توان به پولیش سطح قطعه کار و همینطور براده برداری و خشن کاری اشاره کرد. متداول ترین انواع سنباده اکسید آلومینیم، سرامیک ، سیلیکون کارباید و زیرکونیا می باشند.

 

 

سنباده تسمه‌ای پاکو و ماتادور

سنباده تسمه‌ای پاکو و ماتادور

کاربردهای سنباده:

همانطور که قبلا گفته بودیم سنباده به معنایی وسیله ای برای ساییدن و سوهان کردن، همچنین به معنای وسیله آسیاب کردن نیز آمده است که در مدل های متفاوت همچون سنگ سنباده، کاغذ سنباده، دستگاه سنباده از نوع الکتریکی و دستی وجود دارد. معمولاً برای صاف کردن و آماده کردن سطح ناصاف و خشن به کار می‌رود تا برای رنگ‌کاری آماده شود. همچنین از دیگر کاربردها برای ناصاف و خشن کردن سطوح صاف بکار می‌رود تا آنها را برای چسب زدن آماده سازی کند.

همچنین کاربردهای وسیعی در صنایع گوناگون دارد, بطور مثال یکی از کاربردها در صنایع چوب است, مصرف دراین صنعت برای ساخت مبلمان چوبی و یا برای صاف کردن سطح ام دی اف(MDF) و نئوپان که سنباده نواری عریض (عکس1) نامیده میشود و از دیگر کاربردها در پولیش کردن خودرو , تولید ظروف آشپزخانه و قابلمه چدنی و قابلمه تفلون و یا تولید قاشق و چنگال و خیلی موارد دیگر.

 

 

تاریخچه سنباده

استفاده از مواد ساینده به اولین مالش یک سنگ سخت بر سنگ دیگر برای شکل دادن به سلاح یا ابزار برمی گردد. در کتاب مقدس سنگی به نام شامیر ذکر شده است که احتمالاً از گچ بود ، ساینده ای طبیعی که امروزه نیز استفاده می شود. نقاشی های مصر باستان نشان می دهد از ساینده ها برای صیقل جواهرات و گلدان ها استفاده می شود. شن و ماسه و قطعات پوست انعطاف پذیر حیوانات, کاغذ سنباده اولیه انسان بود. بعداً ، صنعتگران سعی کردند دانه های ساینده را با چسب های خام به سطح پارچه یا کاغذ انطاف پذیری بچسبانند. حدود دو قرن بعد ، سوئیسی ها شروع به پوشش شیشه خرد شده روی پشت کاغذ کردند.

ساینده اولیه

ساینده های اولیه ماسه و شیشه فاقد نظم و ترتیب بودند و در قرن نوزدهم محصولات ساینده اولیه مانند ماسه سنگ طبیعی که به “چرخ سنگزنی” تبدیل شده بود دیگر نیازهای صنعت در حال توسعه را برآورده نمی کرد. در سال 1873 سوئن پولسون ، که در شرکت سفالگری نورتون و هانکوک در ایالات متحده مشغول بکار بود، مدعی این شد که میتواند با ترکیب ذرات سیلیس و گل مینا و خاک رس سفالگری و پختن آن در کوره میتواند ابزار جدیدی برای این کار بسازد که در سومین تلاش خود موفق به این کار شد. این اتفاق پایان محصولات نامناسب چسب و سیلیکات و تولد چرخ سنگزنی شیشه ای را نشان داد.

 

سنباده طبیعی و گارنت

درست قبل از آغاز قرن 20 زمانی که سنگ های سنباده طبیعی و گارنت دیگر برای صنعت کافی نبودند, مخترع آمریکایی ادوارد جی آچسون یک روش ساخت سیلیکون کارباید در کوره های الکتریکی کشف کرد. شرکت شیمیایی در آمپر در نیوجرسی  ایالات متحده ، اکسید آلومینیوم تولید کرد. در سال 1955 شرکت جنرال الکتریک موفق به تولید الماس مصنوعی شد. مانند دیگر ساینده های ساخته شده توسط بشر ، الماس سنتز شده در بسیاری از کاربردها نسبت به محصول طبیعی که از سال 1930 در چرخ سنباده استفاده می شد ، برتر بود. دیگر ساینده ها هنگامی که نیاز به دقت بالا و سطوح صاف لازم بود ، مورد استفاده قرار گرفتند ، ساینده ها و سنباده ها به ابزاری کاربردی گسترده در صنعت تبدیل شده اند. سرعت سنگزنی و سنباده زنی بالاتر رفت، سنگزنی ها قدرتمندتر و ساینده ها بهبود یافته و به طور مداوم نقش آنها در صنعت افزایش یافت

انواع سنباده

جدول زیر مشخص کننده انواع سنباده ها می باشد:

 

نام
رول
نواری
پشت کرکی
فیبری
پوستاب
واید بلت
پشت چسب دار
هزارلا
چتری انگشتی
حلقوی
پشت ابری
کوئیک چنج
قیچی

انواع ذرات ساینده:

اکسید آلومینیم: نوعی سمباده با رنگ قهوه ای متمایل به قرمز که از ویژگی های شاخص آن عمر بالا و ضد پرشدگی می باشد.

این سمباده حتی در دورهای بالا نیز قدرت براده برداری خود را حفظ کرده و برای فلزات غیر آهنی، چوب سخت و کار بر روی آلومینیم مناسب می باشد.

سرامیک: معمولا رنگ قرمز و در برابر فشار بالا ، گرمای زیاد حین کار بر روی قطعه کار بسیار مقاوم می باشد. ساختار کریستالی دانه بندی آن باعث می شود تا برای براده برداری و برش فلزات مناسب باشد. از سرامیک برای  فلزات،براده برداری فولاد ضد زنگ، تیتانیوم و سوپر آلیاژها و همینطور برای کاربردهایی که نیازمند فشار زیاد یا متوسط بر روی قطعه کار هستند استفاده می شود.

 

 

سنباده سیلیکون کارباید: سخت ترین و تیزترین نوع سنباده است. به رنگ مشکی و بدلیل تیز بودن دانه بندی سیلیکون کارباید جهت براده برداری سریع و خنک مورد استفاده قرار میگیرد. از موارد استفاده این،میتوان به سنباده زنی فلزات غیر آهنی نظیر برنج، آلومینیم و برنز و مواد غیر فلزی مانند شیشه، لاستیک، پلاستیک، چوب ،نئوپان،ام دی اف ، چوب پلاست ، سنگ و همینطور پرداخت نهایی چوب و قطعات چدنی ، فایبر گلاس اشاره کرد.

سنباده زیرکونیم یا زیرکونیا: بسیار سخت و مناسب جهت براده برداری های سنگین می باشد.از اکسید آلومینیم سختتر اما تیزتر است.رنگ آن آبی و بعضی اوقات سبز می باشد و گریدهای 120-24 را شامل میشود. سنباده زنی تمام فلزات آهنی و غیر آهنی مانند استیل،استنلس استیل،آلومینیوم از موارد کاربرد این نوع سنباده است.

اسکاچ صنعتی: این ساینده برای پلیسه گیری لبه فلزات یا برای بدست آوردن صافی سطحی یکسان مورد استفاده قرار می گیرند. اکثر چاقوسازان برای پرداخت نهایی تیغه چاقو از اسکاچ های صنعتی استفاده می کنند. درجه بندی این نوع سنباده بصورت خشن، متوسط، نرم و بسیار نرم موجود است. اسکاچ های خشن برای براده برداری و اسکاچ های نرم تر برای پولیش فلز مناسب هستند. این نوع بر روی فلز کاربرد بیشتری دارد.

انواع پوشش ها

سنباده های پوشش بازOPEN COAT)  )بطور معمول 50 الی 75 درصد با دانه های سمباده پوشش دهی می شوند. فضاهای خالی بین دانه های سنباده از پر شدگی توسط تراشه چوب و فلز جلوگیری میکند و مناسب کار بر روی چوب و پلاستیک است

پوشش بسته CLOSED COAT)   پوششی است که در آن با دانه های سنباده پوشانده شده اند. استفاده از این نوع،بسیار رایج بوده و با استفاده از آن می توان از حداکثر توان این محصول جهت براده برداری فلزات و برخی از انواع چوب ها بهره برد.

 

پشت سنباده (backing)

پارچه:

در 3 جنس J-X-Y

Y : این نوع بسیار محکم بوده و مناسب برای براده برداری است. پلی استر این نوع باعث میشود تا استحکام بیشتری داشته باشد و در برابر فشار بالا حین کار بر روی قطعه کار مقاومت بالایی داشته باشد و به آسانی پاره نشود.

X: استفاده از این نوع بسیار متداول است و مناسب جهت کاربردهای عمومی با دستگاه های سنباده زنی معمول می باشد.

J : این نوع بسیار منعطف است و زمانیکه انعطاف بالا برای سمباده زنی و یا پرداختکاری مورد نیاز است از این نوع استفاده می شود.

کاغذ:

“A” Weightـ “C” Weightـ “D” Weightـ  “E” Weightـ “F” Weight

“A” Weight: این نوع از کاغذ بیشتر جهت پرداختکاری قطعه کار استفاده می شود ودانه بندی  نیز نرم می باشد.

“C” Weight: زمانیکه استحکام و انعطاف مورد نظر باشد از این نوع استفاده می شود. مناسب جهت سطوح مسطح و همچنین ایده آل برای کار بر روی کابینت می باشد. گریدهای نرم و متوسط را پوشش می دهد.

“D” Weight: با توجه به نوع backing که از استحکام نسبی برخوردار است ،این نوع مناسب جهت گریدهای متوسط می باشد.

“E” Weight: به جهت استحکام مناسب این نوع از backing، برای کاربردهایی نظیر سنباده نواری، دیسک ها، رول سمباده و سمباده برگه ای کاغذی با گریدهای زبر مناسب است.

“F” Weight: این نوع از backing  برای تولید سنباده نواری باریک و سنباده نواری عریض مورد استفاده قرار می گیرد و برای کاربردهایی نظیر پولیش فلزات و میل لنگ و صنایع مبلمان و کابینت مناسب است.

فیبر:

در تولید دیسک های فیبری از نوعی backing استفاده می شود که دارای استحکام و دوام بسیار بالا و سخت و قدرت مکانیکی عالی و کارامد هستند.

ترکیبی :

شامل ترکیب پارچه و کاغذ که بصورت لمینیت هستند و برای کاربردهایی نظیر سمباده زنی کف و سطح و همینطور با دستگاه های سمباده زنی استفاده می شوند.

 

انواع چسب ها:

یکی از فاکتورهای مهم و تعیین کننده در تولید سنباده چسب است. از دو لایه چسب استفاده می شود که لایه اول دانه ها را به backing می چسباند و لایه بعدی بر روی دانه های ساینده باعث چسبندگی آنها به یکدیگر می شود. چهار نوع چسب در تولید استفاده می شود:

چسب: در هر دو لایه استفاده می شود. چسب روی چسب معمولا برای پرداخت های عالی استفاده می شود.

رزین بر روی چسب: برای لایه اول از چسب و برای لایه دوم از رزین استفاده می شود که با اینکار مقاومت چسب در برابر گرما بالا می رود.

رزین بر روی رزین: رزین مصنوعی برای هر دولایه بکار برده می شود. این نوع از چسب سخت ترین و قوی ترین برای تولید سنباده است و همچنین مقاومت عالی در برابر گرما از خصوصیت آن است.

ضد آب: چسب رزین برای هر دولایه بر روی backing ضد آب استفاده می شود و به اپراتور این اجازه را میدهد که بتواند در حین کار از آب و یا روغن های حل شونده به جهت خاصیت ضد آب بودن سنباده استفاده کند.

شایان ذکر است که بدلیل سختی چسب ، سمباده ها منعطف نیستند. سفت ترین نوع چسب همانطور که گفته شد رزین بر روی رزین است و معمولا برای backing X در جاییکه نیازی به انعطاف برای  پولیش قطعه کار نیست کاربرد دارد. منعطف ترین نوع چسب هم چسب بر روی چسب است که برای پارچه نوع J استفاده می شود و بدلیل انعطاف آن برای پولیش و پرداخت قطعات و سطوح منحنی دار مناسب است.

 

 

شرایط نگهداری سنباده:

دما و رطوبت دو عامل مهم و تاثیرگذار در کارکرد سنباده هستند.نگهداری نادرست میتواند طول عمر سنباده را تا 70% کاهش دهد. پارچه پشت و نوع رزین آن نسبت به تغییرات آب و هوایی محیط نگهداری حساس بوده و امکان دارد که نسبت به میزان رطوبت موجود در هوا خشک و شکننده و یا نم دار شوند.نوسانات شرایط محیطی میتواند آسیب جدی به رزین وارد آورد. رطوبت شدید ممکن است ساختار بعضی از انواع چسب ها را خمیری شکل کرده و باعث شود در حین کار بر روی قطعه کار سریع پر شود و یا دانه های این محصول ریزش پیدا کنند. خشکی محل هم ممکن است محصول را ترد و شکننده کرده و فرم و شکل خود را از دست بدهد. دمای محل نگهداری بایستی بین 26- 18 درجه سانتی گراد و رطوبت نیز بین 50-35% (45% ایده آل است) باشد. همچنین بسته بندی باید از دیوارهای نم دار و یا زمین سرد که ممکن است رطوبت را بخود جذب کند دور بماند. محل نگهداری نبایستی نزدیک به منبع گرما مانند رادیاتورها،لوله انتقال آب گرم و غیره باشد. محصولاتی که  از بسته بندی خارج می شوند ممکن است بدور سیلندر آویزان شوند اما هرگز به میخ یا لوله آویزان نکنید چرا که باعث می شود پشت محصول از محل آویزان شدن ترک برداشته و دانه های سنباده نیز ریزش پیدا کند.

 

اهمیت طریقه نگهداری و بخصوص سنباده های نواری عریض در صنایع چوب دو چندان است. چرا که اغلب اینطور گمان می رود در برابر باران، گرما، سرما و تغییرات محیطی نفوذناپذیرند اما اینطور نیست. در بسیاری از کارخانه ها محل مناسب و جداگانه ای جهت انبار و نگهداری وجود ندارد و اکثرا فاقد شرایط ایده آل برای نگهداری هستند. اتاق هایی با تهویه مناسب بهترین پیشنهاد برای کارخانه هایی با مصارف زیاد می باشند. اگر برای مدت طولانی بایستی نگهداری شوند توصیه میشود تا در بسته بندی اصلی خود بمانند که از بسته بندی خارج شده اند بهتر است بصورت ایستاده در قفسه نگهداری شوند. زمان تغییر فصول را می توان بعنوان بروز این قبیل مشکلات در نظر گرفت. معمولا در فصولی که با تغییرات شرایط آب و هوایی مواجه می شویم زمان کافی برای تطبیق با این شرایط جدید داده نمی شود پس بنابراین کارایی حد رضایتمندی سابق افول پیدا می کند. در صورتیکه رطوبت محیط افزایش پیداکند نم موجود در که عمدتا مربوط به چسب آن می شود هم زیاد می شود و کارایی و بازدهی محصول کاهش پیدا می کند. در مورد سنباده ها با چسب این کاهش در حدود 100 – 50% و با رزین تا 25% می باشد.

 

عکس العمل backing (پارچه، کاغذ و فیبری) نسبت به تغییر میزان رطوبت بدین صورت است که تغییر شکل میدهد بدین معنا که رطوبت بالا باعث می شود تا قسمت ساینده بسمت بالا خم شود و حالت مقعر پیدا کند و رطوبت پایین یا خشکی محیط باعث بوجود آمدن سطح محدب شده و سنباده از قسمت ساینده به داخل جمع می شود.

 

آشنایی با سنباده:

برای آشنایی با سنباده باید بدانیم به طور کلی عمل صاف کردن (پرداخت) سطوح مواد اولیه یا کار ساخته شده و همچنین برای برطرف کردن قشر رنگ و لاک یا لایه اکسید شده از روی صفحات به کار می‌رود یا در بعضی از موارد برای از بین بردن پلیسه و براده های لبه های قطعه کار پس از فرایند تولید از سمباده استفاده میشود.برای انتخاب  باید اطلاعاتی در خصوص آشنایی با این محصول را داشته باشیم تا انتخاب دقیق تری داشته باشیم.

 

آخرین مرحله در پروسه تولید، سنباده زدن است. بطور مثال اگر تا به حال با چوب کار کرده باشید، حتما با فرآیند این فرایند چوب بعد از برش، قبل از رنگ‌آمیزی و بین لایه‌های رنگ آشنا هستید. شاید همه خیال کنند که کار ساده‌ای باشد و انتخاب و خرید آن را هرکسی می‌تواند انجام دهد اما کافی است سری به ابزارفروشی ها بزنید تا انواع و اقسام مختلف این محصول با درجات بسیار متنوع آن حسابی گیج‌تان کند. استفاده از سمباده نامناسب آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به قطعه کار وارد می‌کند. برای آشنایی بیشتر با سمباده با ما همراه باشید تا در ادامه با انواع سمباده و درجات مختلف آن آشنا شوید.سمباده با درجات زبری مختلف در مصارف متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتخاب درجه مناسب، کار تقریبا پیچیده‌ای است. با این نکات و اصول پایه، با انواع این محصول بیشتر آشنا می‌شوید و آسان‌تر می‌توانید براساس نوع کارتان محصول مناسب را انتخاب کنید.

  • انتخاب درجه زبری
  • انتخاب درجه ریزی یا درشتی
  • در نظر گرفتن بهترین درجه زبری هنگام انتخاب
  • پیدا کردن ابزار مناسب برای استفاده راحت

 

البته بعد از کار و تست عملی شناخت بهتری از سمباده پیدا خواهید کرد و میتوانید با این اطلاعات در خصوص سنباده, ابزار مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

 

انواع سنباده:

خیلی زبر

نمره یا گرید 16 تا 36 در این دسته قرار گرفته و از آن برای اکسید زدایی از سطح قطعه کار یا پلیسه گیری استفاده کرد. به‌علاوه برای سنباده زدن کفپوش قدیمی نیز ممکن است به این درجه از سختی سمباده نیاز داشته باشید. لازم است فقط برای مواردی از این محصول استفاده کنید که نیازمند زبری بسیار زیادی است.

 

زبر

نمره یا گرید40 – 50 جزو سمباده های زبر محسوب میشوند و از این نوع سنباده برای بار برداری از سطح قطعه کار یا فرم دادن به قطعه کار استفاده میشود.

 

متوسط

نمره یا گرید 60 ،80، 100 در دسته سمباده متوسط قرار می‌گیرند و و برای صاف کردن سطح قطعه کار و یا مرحله شروع پولیش کاری و پرداختکاری استفاده میشود.

 

نرم

نمره یا گرید 180،150،120، 220 در این دسته نرم قرار می‌گیرند. از این سمباده برای مرحله اولیه پرداختکاری شیرآلات و پرداختکاری لوستر قبل از آبکاری برنج وآبکاری برنز استفاده میشود که در کارگاهای آبکاری فلزات بعد از استفاده از این دسته از سنباده های خیلی نرم استفاده میشود.

6 ابزار مورد استفاده برای پرداختکاری

خیلی نرم

سنباده‌های 320 ، 1200،1000،800،600،400 سمباده های خیلی نرم میباشند که در پولیش بدنه خودرو و یا آخرین مرحله پرداختکاری فلزات قبل از انجام پروسه آبکاری استفاده میشود که سطح قطعه کار را آماده میکند برای مرحله فینیشینگ و گیلانس کاری با استفاده از صابون پولیش.

 

پوساب

نمره یا گرید 1000 تا 10000 معمولا به شکل برگه ای تولید میشود که اصطلاحا به آن پوساب گفته میشود که در پرداخت و پولیش خودرو در کارخانه های تولید خودرو و کارگاه های صافکاری بسیار مورد استفاده میباشد فروشگاه سنباده توسکا خرید سنباده پوستاب را میسر کرد برای شما عزیزان.

 

خرید سنباده از فروشگاه های شهبازی

نکات مهم در خرید سنباده و سوهان

برای خرید و سفارش انواع سنباده، یراق آلات و ابزارآلات دستی بهتر است به نوع فعالیت و کار خود ابتدا توجه کنید و براساس نیازتان وسیله و ابزار موردنظر خود را تهیه کنید. همانطور که قبلا ذکر شده برای خرید سنباده باید نکات مختلفی اعم از زبری سنباده , نوع دستگاه سمباده زنی, جنس قطعه کار دقت زیادی به عمل آوریم و در انتها زمانی که تصمیم بر خرید داشتیم باید به فروشنده سنباده ای رجوع کنیم که اطلاعات کافی در خصوص این محصول داشته باشد, زیرا در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که بعد از بررسی های انجام شده و انتخاب نوع سمباده و سایز سمباده و گرید سمباده, به دلیل مسائل موجود در بازار و واردات کالا اون جنس مد نظر موجود نیست, اینجا مهارت و علم فروشنده سمباده ای که به آن رجوع کردیم بسیار تاثیر گذار است که بتواند نزدیک ترین گزینه را معرفی و جایگزین کند. چند مورد که در خرید سمباده بسیار حائز اهمیت هست رو به اختصار اینجا توضیح خواهیم داد.

 

سنباده چوب

برای تعریف سنباده چوب روی لینک : سنباده چوب کلیک کنید.

تعریف دوم سنباده

سنباده به معنایی وسیله ای برای ساییدن و سوهان کردن، همچنین به معنای وسیله آسیاب کردن نیز آمده است که در مدل های متفاوت همچون سنگ سمباده، کاغذ سمباده، دستگاه سنباده از نوع الکتریکی و دستی وجود دارد.معمولاً برای صاف کردن و آماده کردن سطح ناصاف و خشن به کار می‌رود تا برای رنگ‌کاری آماده شود. همچنین گاهی برای ناصاف و خشن کردن سطوح صاف بکار می‌رود تا آنها را برای چسب زدن آماده سازد.

 

 قیمت سنباده از لوازم پرداختکاری شهبازی

 قیمت سنباده با توجه به انتخابی که ما انجام میدهیم بسیار متغیر است, یکی از مواردی که در قیمت سنباده بسیار نقش دارد ابعاد است, هر چه ابعاد بزرگ تر باشد در نتیجه سنباده بیشتری در آن استفاده شده و قیمت آن بیشتر میشود. در بعضی از ابزار ها، نوع ابزار سنباده تاثیرگذار است و هر چه پیچیده تر باشد اجرت تولید بیشتر میشود و هزینه خرید ، بیشتر میشود, بطور مثال در سنباده نواری نسبت اجرت تولید به هزینه سنباده به عنوان مواد اولیه خیلی تفاوت دارد تا در ابزاری مثل چتری هزارلا. از همه ی این موارد بگذریم سمباده هم مثل خیلی از کالاهای دیگر, در برندهای مختلف قیمت سمباده بسیار متفاوت است.